5/26/2011

Llac Bohinj i els seus voltants

El llac Bohinj és el més gran d'Eslovènia. Es troba a la conca de la vall del mateix nom, al nord-oest del país, al centre dels Alps Julians i dins del Parc Nacional del Triglav.

Mapa llac Bohinj
És un llac d'orígen glacial, rodejat de muntanyes que sembla que el protegeixin i que alhora es reflecteixen a les seves aigües. Medeix 4,2 kms de llarg, 1,2 kms d'ample i fins a 45 mts de profunditat, que contrasten amb els 2.864 mts d'alçada del Triglav, la muntanya més alta d'Eslovènia, que es divisa des del llac els dies clars. Tot plegat forma un paratge tranquil i encara poc desenvolupat al turisme, no com el seu veí llac Bled. Si hem de triar, a nosaltres ens ha agradat més el llac Bohinj.

Llac Bohinj

Hi ha petits pobles vora o aprop del llac: Ribcev Lab, a la riba est, i Ukanc, a la riba oest. També el poble de Stara Fuzina, amb balcons plens de flors i façanes atapeïdes de curiositats, i a pocs minuts el bonic Studor, ple de bastidors de farratge dispersats pels prats que envolten el poble.

Jardí a Stara Fuzina

Bastidor de farratge a Studor
El més gran dels rius que desemboca al llac és el Savica (que vol dir petit Sava) que s'alimenta del llac Crno (llac Negre) i que desemboca al llac des de l'oest, després de formar una bonica cascada, l'anomenada Savica (en eslovè Slap Savica). A ella s'hi pot accedir després de pagar una mòdica quantitat just a l'entrada (on hi ha un aparcament per cotxes) i caminar una mitja hora.

Cascada Savica
El riu Jezemica flueix cap a fora des de la cantonada sud-est i s'uneix amb el Mostnica per formar el Sava Bohinjka. També, previ pagament de l'aparcament, es poden visitar les gorgues del Mostnica, on hi trobem que les roques formen curioses formes.

Gorgues del Mostnica
Al voltant del llac hi ha un sender que ens permet vorejar-lo, caminant o bé en bicicleta. Nosaltres aparquem el cotxe a Ribcev Lab i iniciem la ruta caminant. Creuem el pont de pedra, anomenat del Diable. A l'altra costat de la carretera veiem l'església de Sant Joan Baptista.

Llac Bohinj amb el pont del Diable i l'església
Llavors deixem la carretera i prenem el camí de l'esquerra que voreja el llac just al costat de l'aigua. Després de poca estona arribem a una ampla zona herbada. A la dreta veiem al poble de Stara Fuzina. Passem pel costat d'un bonic arbre que destaca, a la vora del llac. Segur que ha estat un arbre molt fotografiat. És un lloc idil·lic, com de conte.

Arbre a la riba del llac Bohinj
Seguim el camí que poc després s'endinsa al bosc, sempre a la vora del llac. Passem pel costat d'una cabana. Seguim caminant fins que el riu que baixa de la petita cascada Govic no ens permet el pas. Les darreres pluges, que han durat uns quants dies, han fet augmentar el cabdal del riu, que baixa amb força i no veiem la manera de creuar-lo. Decidim fer marxa enrera. Hauríem volgut fer la volta sencera al llac o bé arribar fins a Ucank i prendre un autobús fins al lloc d'inici, però avui no ha estat possible.

Llac Bohinj
També anem a fer-nos la típica fotografia amb l'estàtua de Zlatorog, a la riba del llac. És l'estàtua d'una camussa amb les banyes d'or, protagonista d'una llegenda eslovena.

Estàtua de Zlatorog
Una experiència molt recomanable és llogar una canoa o un kayak i relaxar-se a les seves aigües, que encara que conviden a un bany realment són molt fredes.

Kayak al llac Bohinj
Altres activitats que mereixen molt la pena i també un capítol apart, són l'ascenció al Vogel i el seu veí Sija (prenent el telefèric) i l'ascensió al Prsivec passant per Planiska Koka, que ens permet gaudir de les vistes del llac des d'una posició elevada.
Nosaltres ens vam allotjar inicialment al càmping Zlatorog i després de les importants inundacions que va patir el país vam allotjar-nos en un apartament al poble de Ribcev Lab per un preu raonable.

Càmping Zlatorog
Degut també a les inundacions van ajornar la festa tradicional de Kravji Bal que habitualment se celebra al mes de setembre i no vam poder gaudir d'ella.

Cartell de la festa tradicional Kravji Bal
Realment els dies que vam passar al llac Bohinj són inoblidables.